Sudoku (3). Zamrznutá evolúcia a inteligentný dizajnér

1. časť 2. časť

V skripte sudoku2 som doplnil možnosť zadať  číslice, ktoré musia byť na svojich miestach a test, či nehrozí prekročenie maximálnej doby vykonávania skriptu, ak hrozí, skript sa zastaví a používateľ kliknutím na tlačítko Pokračuj spustí nový beh skriptu s aktuálne dosiahnutou generáciou. Narazil som pritom na ďalšie obmedzenie servera na hostingu, ktorým je maximálna veľkosť dát odovzdaných metódou Post (metódou Get ich možno odovzdať ešte menej). Preto som obmedzil maximálnu veľkosť generácie na 900 jedincov. Toto obmedzenie by sa dalo obísť uložením potomkov do súboru a jeho načítaním v novom behu skriptu alebo komprimáciou odovzdávaného reťazca.

Keďže ide o nedeterministické riešenie problému, tak algoritmus riešenie niekedy nájde a niekedy nie, pričom parametre zadania sú tie isté.

Keď som sa začal zaoberať myšlienkou riešenia sudoku pomocou genetického algoritmu, povedal som priateľke matematičke: Pokiaľ  to bude fungovať, bude to dôkazom neexistencie Boha.

Bolo to viac než trúfalé tvrdenie a ona ho ihneď spochybnila. I keď algoritmus v podstate funguje, o existencii – neexistencii Boha to nehovorí nič. Je však matematickou ukážkou toho, že krížením a mutáciami pôvodne neusporiadaného súboru  „organizmov“ možno evolúciou dospieť k veľmi usporiadanému a na prvý pohľad veľmi nepravdepodobnému organizmu.

Skript obvykle vyrieši napríklad nasledujúce zadanie:
zadanie1

Sivou sú označené bunky, ktoré sú dopredu vyznačené a sú pevné dané, nemôžu mutovať, zelenou sú označené bunky, ktoré sú v konflikte, ak je bunka pevne daná a je v konflikte, je označená sivou, bielou sú označené bunky, ktoré nie sú v konflikte.

Počas evolúcie riešenia, niekedy dôjde k „zamrznutiu“‚ evolúcie, niekoľko generácii po sebe nevznikne potomok, ktorý by mal lepšiu životaschopnosť než najlepší predok v predchádzajúcich generáciách a tiež niekoľko generácií po sebe sa priemerná životaschopnosť nemení (ak sa priemerná životaschopnosť generácií zlepšuje, nazval by som to podpovrchovou alebo podhladinovou evolúciou, ktorá v niektorej z nasledujúcich generácií vyraší do prudkého vývoja najlepších jedincov), respektíve kolíše okolo nejakej dosiahnutej hodnoty. Podobná situácia nastáva neraz i v prírode. Spočiatku sa druh pomerne rýchlo vyvíja, ale po čase dosiahne nejaké lokálne evolučné optimum a vo vývoji ustrnie. V jednom z behov skriptu sa po 20 generáciách dosiahla životaschopnosť najlepšieho jedinca 2 a potom ďalších 39 generácií nedošlo k žiadnemu zlepšeniu, až v šesťdesiatej:riesenie1

Červenou bodkou je označený úsek zdedený od matky, predchádzajúce bunky sú zdedené od otca.

Ako by sa dali biologicky interpretovať riadkovitosť, stĺpcovitosť a štvorcovitosť?

Napríklad: Na počiatku boli po planéte roztrúsené prvotné generácie organizmov. Niektoré sa ocitli v bažine, iné vo veľmi suchom a iné v normálnom prostredí. V bažine bola výhodou riadkovitosť, v suchu stĺpcovitosť a normálnom prostredí štvorcovitosť. V každom z prostredí sa časom presadila vlastnosť najvýhodnejšia pre dané prostredie. Keď sa však tieto organizmy vyskytli v prostredí, ktoré bolo nejaký čas bažinaté, potom veľmi suché a potom normálne, a takáto zmena klímy sa pravidelne či sporadicky opakovala, organizmy iba s jednou vlastnosťou neprežili, kým organizmy, ktoré mali kombináciu všetkých vlastností áno.

 

 

 

Testovanie PISA

02.04.2025

Dnes sa naša škola zapojila do medzinárodného testovania PISA. Keď som v minulosti čítal články o tom, ako Burkina Faso či iné štáty v našom povedomí „menejcenné“ sa v takýchto testoch umiestňujú lepšie, či aspoň porovnateľne s nami, tak mi to bolo podozrivé. Už mi to podozrivé nie je, už možno tuším, kde je pes zakopaný.

Ku dňu učiteľov: Zákaz umelej inteligencie na školách?

28.03.2025

Prajem všetko najlepšie svojim kolegom a kolegyniam, učiteľom a hlavne učiteľkám, ku dňu učiteľom. Neviem, či to Komenský naozaj napísal: „Učiteľ by mal menej učiť a o to viac naučiť.“ Po zákaze mobilov na školách nám možno hrozí aj zákaz umelej inteligencie. Silne parafrázujem výrok kohosi múdrejšieho, než som ja: „Dnešná škola [...]

3D tlač (3). 10 najčastejších otázok

09.03.2025

Keď som sa učil pracovať s 3D tlačiarňou, pravidelne som kládol otázky umelej inteligencii Gemini. Položil som jej otázku: Vygeneruj 10 najčastejších otázok o 3D tlači. UI vygenerovala týchto 10 otázok a zároveň vygenerovala stručné odpovede.

parlament, národna rada, NR SR, budova

Voľby by v novembri vyhralo PS, nasledovali by Smer a Republika

21.11.2025 08:45

Prieskum sa realizoval od 11. do 18. novembra na vzorke 1015 respondentov.

Donovaly, Šturec, priechod horský, sneh, kalamita

Na strednom a východnom Slovensku platia výstrahy pred výdatným snežením

21.11.2025 08:23

SHMÚ vydal výstrahy prvého aj druhého stupňa..

Oltar Poslednej vecere Dom sv. Alzbety Kosice  4

Po desaťročiach ožil. Znovuzrodený oltár sa vrátil do Dómu svätej Alžbety

21.11.2025 08:00

Vzácny oltár je aspoň sčasti zachovaný. Vďaka historickej kresbe a fotografii sa podarilo zrekonštruovať chýbajúce časti.

Trump, kennedy

Odborníci v USA sú pobúrení zmenami na webe CDC - spájajú očkovanie s autizmom

21.11.2025 07:41

Úpravy webovej stránky CDC sa stretli s hnevom, strachom a obavami zo strany vedcov.

Tibor Menyhért

Tak dlho sa hádali na maličkostiach, až z toho bola veličkosť

Štatistiky blogu

Počet článkov: 168
Celková čítanosť: 539392x
Priemerná čítanosť článkov: 3211x

Autor blogu

Kategórie