Sudoku (3). Zamrznutá evolúcia a inteligentný dizajnér

1. časť 2. časť

V skripte sudoku2 som doplnil možnosť zadať  číslice, ktoré musia byť na svojich miestach a test, či nehrozí prekročenie maximálnej doby vykonávania skriptu, ak hrozí, skript sa zastaví a používateľ kliknutím na tlačítko Pokračuj spustí nový beh skriptu s aktuálne dosiahnutou generáciou. Narazil som pritom na ďalšie obmedzenie servera na hostingu, ktorým je maximálna veľkosť dát odovzdaných metódou Post (metódou Get ich možno odovzdať ešte menej). Preto som obmedzil maximálnu veľkosť generácie na 900 jedincov. Toto obmedzenie by sa dalo obísť uložením potomkov do súboru a jeho načítaním v novom behu skriptu alebo komprimáciou odovzdávaného reťazca.

Keďže ide o nedeterministické riešenie problému, tak algoritmus riešenie niekedy nájde a niekedy nie, pričom parametre zadania sú tie isté.

Keď som sa začal zaoberať myšlienkou riešenia sudoku pomocou genetického algoritmu, povedal som priateľke matematičke: Pokiaľ  to bude fungovať, bude to dôkazom neexistencie Boha.

Bolo to viac než trúfalé tvrdenie a ona ho ihneď spochybnila. I keď algoritmus v podstate funguje, o existencii – neexistencii Boha to nehovorí nič. Je však matematickou ukážkou toho, že krížením a mutáciami pôvodne neusporiadaného súboru  „organizmov“ možno evolúciou dospieť k veľmi usporiadanému a na prvý pohľad veľmi nepravdepodobnému organizmu.

Skript obvykle vyrieši napríklad nasledujúce zadanie:
zadanie1

Sivou sú označené bunky, ktoré sú dopredu vyznačené a sú pevné dané, nemôžu mutovať, zelenou sú označené bunky, ktoré sú v konflikte, ak je bunka pevne daná a je v konflikte, je označená sivou, bielou sú označené bunky, ktoré nie sú v konflikte.

Počas evolúcie riešenia, niekedy dôjde k „zamrznutiu“‚ evolúcie, niekoľko generácii po sebe nevznikne potomok, ktorý by mal lepšiu životaschopnosť než najlepší predok v predchádzajúcich generáciách a tiež niekoľko generácií po sebe sa priemerná životaschopnosť nemení (ak sa priemerná životaschopnosť generácií zlepšuje, nazval by som to podpovrchovou alebo podhladinovou evolúciou, ktorá v niektorej z nasledujúcich generácií vyraší do prudkého vývoja najlepších jedincov), respektíve kolíše okolo nejakej dosiahnutej hodnoty. Podobná situácia nastáva neraz i v prírode. Spočiatku sa druh pomerne rýchlo vyvíja, ale po čase dosiahne nejaké lokálne evolučné optimum a vo vývoji ustrnie. V jednom z behov skriptu sa po 20 generáciách dosiahla životaschopnosť najlepšieho jedinca 2 a potom ďalších 39 generácií nedošlo k žiadnemu zlepšeniu, až v šesťdesiatej:riesenie1

Červenou bodkou je označený úsek zdedený od matky, predchádzajúce bunky sú zdedené od otca.

Ako by sa dali biologicky interpretovať riadkovitosť, stĺpcovitosť a štvorcovitosť?

Napríklad: Na počiatku boli po planéte roztrúsené prvotné generácie organizmov. Niektoré sa ocitli v bažine, iné vo veľmi suchom a iné v normálnom prostredí. V bažine bola výhodou riadkovitosť, v suchu stĺpcovitosť a normálnom prostredí štvorcovitosť. V každom z prostredí sa časom presadila vlastnosť najvýhodnejšia pre dané prostredie. Keď sa však tieto organizmy vyskytli v prostredí, ktoré bolo nejaký čas bažinaté, potom veľmi suché a potom normálne, a takáto zmena klímy sa pravidelne či sporadicky opakovala, organizmy iba s jednou vlastnosťou neprežili, kým organizmy, ktoré mali kombináciu všetkých vlastností áno.

 

 

 

Testovanie PISA

02.04.2025

Dnes sa naša škola zapojila do medzinárodného testovania PISA. Keď som v minulosti čítal články o tom, ako Burkina Faso či iné štáty v našom povedomí „menejcenné“ sa v takýchto testoch umiestňujú lepšie, či aspoň porovnateľne s nami, tak mi to bolo podozrivé. Už mi to podozrivé nie je, už možno tuším, kde je pes zakopaný.

Ku dňu učiteľov: Zákaz umelej inteligencie na školách?

28.03.2025

Prajem všetko najlepšie svojim kolegom a kolegyniam, učiteľom a hlavne učiteľkám, ku dňu učiteľom. Neviem, či to Komenský naozaj napísal: „Učiteľ by mal menej učiť a o to viac naučiť.“ Po zákaze mobilov na školách nám možno hrozí aj zákaz umelej inteligencie. Silne parafrázujem výrok kohosi múdrejšieho, než som ja: „Dnešná škola [...]

3D tlač (3). 10 najčastejších otázok

09.03.2025

Keď som sa učil pracovať s 3D tlačiarňou, pravidelne som kládol otázky umelej inteligencii Gemini. Položil som jej otázku: Vygeneruj 10 najčastejších otázok o 3D tlači. UI vygenerovala týchto 10 otázok a zároveň vygenerovala stručné odpovede.

kombifoto traja lidri

Čo konkrétne ponúka Trump Rusku a Ukrajine? Toto je kompletných 28 bodov jeho plánu

21.11.2025 02:35

Prečítajte si celé znenie dohody, ktorú ponúka Trump Zelenskému a Putinovi, aby sa ukončil krvavý konflikt na Ukrajine.

Košarac, prilba, Bosna a Hercegovina

Bosniansky minister Košarac poslal predstaviteľovi OSN Schmidtovi nacistickú prilbu a posiela ho preč

20.11.2025 23:55

Nemecký diplomat Schmidt dohliada na dodržiavanie Daytonskej mierovej dohody, ktorá v 90. rokoch ukončila vojnu v Bosne.

vojna na Ukrajine, Kupjansk

Rusko oznámilo dobytie mesta Kupjansk. Stále ho máme pod kontrolou, uviedol Kyjev

20.11.2025 22:30

Ruská armáda ovládla ukrajinský Kupjansk, oznámil vo štvrtok náčelník ruského generálneho štábu Valerij Gerasimov. Ukrajinci to odmietli.

klimatická konferencia COP30, požiar

Hlavné akcie na klimatickej konferencii COP30 sú po požiari zrušené

20.11.2025 21:25

Hlavné akcie na klimatickej konferencii OSN COP30 sú zrušené po požiari, ktorý zasiahol konferenčný areál.

Tibor Menyhért

Tak dlho sa hádali na maličkostiach, až z toho bola veličkosť

Štatistiky blogu

Počet článkov: 168
Celková čítanosť: 539380x
Priemerná čítanosť článkov: 3211x

Autor blogu

Kategórie