Výukové počítačové hry

Moja diplomová práca sa venovala téme Využitie počítačov vo výuke fyziky. Už vtedy som z vlastnej skúsenosti chápal. že počítačové hry sú fenomén, ktorý do značnej miery môže ovládnuť ľudskú myseľ a uvažoval som nad tým, ako by sa dali herné prvky využiť pri vyučovaní pomocou počítačov. Tejto téme som sa priamo v diplomovej práci nevenoval takmer vôbec, ale v práci ŠVOČ som okrem iného prezentoval hru na výuku jazykov. Nazval som ju Eurodom, pre zahraničie Eurohouse. Po doštudovaní som túto hru dokonca niekoľkokrát aj predal, ale keď som sa začal intenzívne venovať automatizácii knižníc, tak som zo svojho portfólia hry vynechal a prestal som ich aj vyvíjať.

Keď som začal viesť kurzy bridžu pre začiatočníkov, uvedomil som si, že by bolo dobré vyvinúť nejaký program, ktorý by hráčom uľahčil memorovanie jednotlivých licitačných sledov a vyvinul som licitačný trenažér. Pôvodná ambícia bola, že by to bol univerzálny trenažér pre rôzne licitačné systémy, prípadne trenažér, ktorý by umožňoval nacvičovať dražbu proti rôznym licitačným systémom, začal som ho vyvíjať pre SAYC a Poľský tref s možnosťou neskoršieho doplnenia o iné systémy. Pomerne dôkladne je prepracovaný pre SAYC, zvykne zablúdiť v slemovej dražbe a v mnohokolových dražbách. V otvoreniach sa takmer nemýli.

Keď som začal učiť informatiku a v rámci nej aj programovanie, z reakcií žiakov som zistil, že by mnohí radi vyvíjali vlastné hry a tak jednotlivé druhy príkazov pre nich celkom prirodzene zavádzam pri riešení konkrétnych problémov spojených s programovaním jednoduchých logických a akčných hier (Tic-Tac-Toe, Piškvorky, Had, Sudoku, …).

Nedávno som objavil fyzikálnu výukovú hru pre mobilné telefóny, v ktorej hráč uplatňuje svoje fyzikálne vedomosti. Hra sa volá Brain it On!

Vždy sa zobrazí nejaká úvodná scéna a úlohou hráča je dosiahnuť z počiatočného stavu nejaký koncový stav (prevrátiť pohár, dostať loptičku z nádoby, oddeliť alebo spojiť magnety, …). Uplatňuje sa gravitácia, zotrvačnosť, hybnosť, naklonená rovina, páka, magnetizmus, … Hráč musí zapojiť nielen fyzikálne vedomosti, ale aj logiku a fantáziu. Často musí ísť cestou pokusov a omylov, podobne, ako sa postupuje vo vede a technike. Prvotné riešenie býva na viacero ťahov a keď má hráč ambíciu, dodatočne sa snaží použiť čo najmenej objektov. Vľavo sa zobrazuje paar – na koľko ťahov to väčšina hráčov vyriešila.

Ťahaním prsta po obrazovke hráč nakreslí nejaký objekt. Po jeho dokreslení na objekt začne pôsobiť gravitačná sila, objekt začne padať zrýchleným pohybom, kým nenarazí na prekážku a v závislosti od jeho tvaru, tvaru prekážky, miesta nárazu sa potom pohybuje spôsobom zodpovedajúcim fyzikálnym zákonom: zákon odrazu, pružnosť, … Úlohy sú spočiatku jednoduché, postupne sú ťažšie a ťažšie, mnohé z nich som ani ja zatiaľ nevyriešil. Hru som na technickej výchove dal zahrať žiakom ôsmej triedy, veľmi ich zaujala, často našli veľmi rýchlo riešenie a mnohé boli elegantné. V budúcom roku plánujem vyvinúť fyzikálny model, ktorým budeme vedieť simulovať podobné pokusy v Imagine alebo v Pythone a žiaci budú môcť vytvárať vlastné úlohy. Uvidím, či sa mi to vôbec podarí.

Niekoľko z ľahších úloh (v červenej oblasti sa nedá kresliť) :ezgif-com-optimize

hojdackapoharkrabica

hojdacka

Testovanie PISA

02.04.2025

Dnes sa naša škola zapojila do medzinárodného testovania PISA. Keď som v minulosti čítal články o tom, ako Burkina Faso či iné štáty v našom povedomí „menejcenné“ sa v takýchto testoch umiestňujú lepšie, či aspoň porovnateľne s nami, tak mi to bolo podozrivé. Už mi to podozrivé nie je, už možno tuším, kde je pes zakopaný.

Ku dňu učiteľov: Zákaz umelej inteligencie na školách?

28.03.2025

Prajem všetko najlepšie svojim kolegom a kolegyniam, učiteľom a hlavne učiteľkám, ku dňu učiteľom. Neviem, či to Komenský naozaj napísal: „Učiteľ by mal menej učiť a o to viac naučiť.“ Po zákaze mobilov na školách nám možno hrozí aj zákaz umelej inteligencie. Silne parafrázujem výrok kohosi múdrejšieho, než som ja: „Dnešná škola [...]

3D tlač (3). 10 najčastejších otázok

09.03.2025

Keď som sa učil pracovať s 3D tlačiarňou, pravidelne som kládol otázky umelej inteligencii Gemini. Položil som jej otázku: Vygeneruj 10 najčastejších otázok o 3D tlači. UI vygenerovala týchto 10 otázok a zároveň vygenerovala stručné odpovede.

Mark Rutte

Mark Rutte tvrdí, že ak by Čína udrela na Taiwan, žiadala by Rusov zaútočiť na štáty NATO

06.07.2025 19:00

Podľa šéfa NATO Rutteho pre spojenectvo Ruska a Číny musí byť aliancia taká silná, aby odstrašila Moskvu, a súčasne spolupracovať so spojencami v Ázii.

Taraba

Taraba: Nekritizovali plytvanie, keď Kolíkova dávala 769-tisíc ročne na LGBTI projekty. Opozícii prekáža, že to bolo na oslavu vierozvestcov

06.07.2025 18:58

Podľa ministra Tarabu opozícia nemá problém so sumou na oslavy vierozvestcov, ale s tým, že nešli na progresívnu agendu.

Belgicko NATO, zástavy, aliancia, Brusel

Aká neutralita Slovensku svedčí?

06.07.2025 18:00

Neutralita znie ako jednoznačný a zrozumiteľný pojem - teda pokým nezačneme rozoberať, čo vlastne znamená. Sme si istí, že jej všetci rozumieme rovnako? Zapojte sa do debaty!

Čína Filipíny more Juhočínske loď

V Červenom mori blízko Jemenu horí obchodná loď, ktorú napadli ozbrojenci

06.07.2025 16:35, aktualizované: 18:35

K útoku sa doteraz nikto neprihlásil.

Tibor Menyhért

Tak dlho sa hádali na maličkostiach, až z toho bola veličkosť

Štatistiky blogu

Počet článkov: 168
Celková čítanosť: 526587x
Priemerná čítanosť článkov: 3134x

Autor blogu

Kategórie