Svätorečenie lotra

16. júna 2020, Tibor Menyhért, politika

Mnohonásobne trestaný Floyd, ktorý v minulosti pri lúpežnom prepadnutí mieril pištoľou na brucho tehotnej ženy, zaplatil v obchode falošnou bankovkou. Keď si to predavačka všimla, privolala políciu. Pri zatýkaní Floyd kládol odpor, policajti naň použili príslušné chvaty a keď sa ho podarilo spacifikovať, policajt ho kolenom  pritláčal k vozovke. Potiaľ by bolo všetko v poriadku, ale policajti namiesto toho, aby mu nasadili putá a odviezli ho do cely čakali, kým neprídu posily. Asi stále kládol odpor a keďže bol mohutný a vytrénovaný, obávali sa, že ho nezvládnu. Znehybnenie kolenom na krku trvalo 9 minút a následne nadrogovaý Floyd skolaboval.

To čo sa následne rozpútalo, je mimo logické chápanie. Z nadrogovaného lotra, médiá a sociálne siete vyrobili mučeníka, nazývajú ho „nežný obor“, po celých Spojených štátoch sa konajú násilné demonštrácie, rabovanie aj černošských obchodov. Vlna demonštrácii preskočila cez oceán, ničia sa sochy historických osobností, preniklo to dokonca aj do Českej republiky, kde vandali posprejovali pomník Churchila. V niektorých amerických mestách vážne uvažujú o zrušení polície, ktorú chcú nahradiť komunitnými hliadkami, výchovou a vzdelávaním.

Sám seba nepokladám za rasistu. Chodil som najprv na základnú školu vedľa „cigánskeho tábora“, v triede boli dve tretiny Rómov. Keď bola táto škola zrušená a tábor zlikvidovaný, prešiel som na školu, kde bol pomer Rómov a nerómov obrátený. Mal som medzi nimi mnoho kamarátov, aj sme sa neraz pobili, ale nikdy nie kvôli rase. Keď som hral na strednej škole amatérske divadlo, hral s nami aj černoch zo Senegalu a všetci sme ho mali veľmi radi. Rok som učil na Luníku 9 a doteraz ma moji bývalí žiaci úctivo zdravia a ja sa poteším, keď ich vidím a hlavne z toho, že sa ku mne hlásia. Snáď som v nich čosi dobré zanechal.

V podstate som za istú mieru pozitívnej diskriminácie. Keď som videl v akých podmienkach žijú, je naozaj ťažko vyhrabať sa z takýchto podmienok a podobne a možno aj horšie je to v niektorých amerických černošských štvrtiach.

Ak policajti pri zatýkaní Floyda konali neprimerane, majú byť spravodlivo potrestaní, ale aj tak to nie je dôvod robiť z neho svätca, ikonu boja proti rasizmu. Naopak podobné indivíduá, ako bol on, udržiavajú vo väčšinovej spoločnosti stereotypy, ktoré možno pokladať za rasistické.