Výuka programovania na základnej škole

12. mája 2017, Tibor Menyhért, programovanie vzdelávanie

Na základných školách sa pri výuke programovania využíva/zneužíva (???) viacero „detských“ programovacích jazykov. Ich základnou výhodou je, že sú prispôsobené detskému vnímaniu sveta (aspoň my dospelí si myslíme, že detský svet je natoľko primitívny). Deti v týchto prostrediach programujú intuitívne a dospelí (nepobozkaní „profesionálnym“ programovaním“)  by v nich programovali so zdravým sedliackym rozumom.

Intuícia je, obávam sa, stále neprebádaná oblasť. Hoci som ateista, intuícia je intímny dotyk s Božstvom, niekto sa ho dotýkať vie, iný sa ho dotknúť bojí a ten kto s Bohom diskutoval a neuveril, sa musí dotknúť jeho, či skôr vlastných rán, vlastných ranných prebúdzaní, aby uveril, a popritom nepochopil.

Základnou nevýhodou „detských“ programátorských prostredí je, že takmer žiadne z nich profesionálny ani amatérsky programátor v reálnom svete, v reálnom živote nikdy nikdúci nepoužije.

Asi jedinou výnimkou je programovací jazyk Python, ktorý možno „ponížiť“ na detskú úroveň (kiež by sme vedeli byť nevinní, nezmanipulovaní, úprimní ako deti) a pritom v  ňom možno postupne riešiť aj najnáročnejšie intelektuálne (matematické, fyzikálne, biologické, sociologické, filozofické,…) problémy.