Založ si blog

Výukové počítačové hry

Moja diplomová práca sa venovala téme Využitie počítačov vo výuke fyziky. Už vtedy som z vlastnej skúsenosti chápal. že počítačové hry sú fenomén, ktorý do značnej miery môže ovládnuť ľudskú myseľ a uvažoval som nad tým, ako by sa dali herné prvky využiť pri vyučovaní pomocou počítačov. Tejto téme som sa priamo v diplomovej práci nevenoval takmer vôbec, ale v práci ŠVOČ som okrem iného prezentoval hru na výuku jazykov. Nazval som ju Eurodom, pre zahraničie Eurohouse. Po doštudovaní som túto hru dokonca niekoľkokrát aj predal, ale keď som sa začal intenzívne venovať automatizácii knižníc, tak som zo svojho portfólia hry vynechal a prestal som ich aj vyvíjať.

Keď som začal viesť kurzy bridžu pre začiatočníkov, uvedomil som si, že by bolo dobré vyvinúť nejaký program, ktorý by hráčom uľahčil memorovanie jednotlivých licitačných sledov a vyvinul som licitačný trenažér. Pôvodná ambícia bola, že by to bol univerzálny trenažér pre rôzne licitačné systémy, prípadne trenažér, ktorý by umožňoval nacvičovať dražbu proti rôznym licitačným systémom, začal som ho vyvíjať pre SAYC a Poľský tref s možnosťou neskoršieho doplnenia o iné systémy. Pomerne dôkladne je prepracovaný pre SAYC, zvykne zablúdiť v slemovej dražbe a v mnohokolových dražbách. V otvoreniach sa takmer nemýli.

Keď som začal učiť informatiku a v rámci nej aj programovanie, z reakcií žiakov som zistil, že by mnohí radi vyvíjali vlastné hry a tak jednotlivé druhy príkazov pre nich celkom prirodzene zavádzam pri riešení konkrétnych problémov spojených s programovaním jednoduchých logických a akčných hier (Tic-Tac-Toe, Piškvorky, Had, Sudoku, …).

Nedávno som objavil fyzikálnu výukovú hru pre mobilné telefóny, v ktorej hráč uplatňuje svoje fyzikálne vedomosti. Hra sa volá Brain it On!

Vždy sa zobrazí nejaká úvodná scéna a úlohou hráča je dosiahnuť z počiatočného stavu nejaký koncový stav (prevrátiť pohár, dostať loptičku z nádoby, oddeliť alebo spojiť magnety, …). Uplatňuje sa gravitácia, zotrvačnosť, hybnosť, naklonená rovina, páka, magnetizmus, … Hráč musí zapojiť nielen fyzikálne vedomosti, ale aj logiku a fantáziu. Často musí ísť cestou pokusov a omylov, podobne, ako sa postupuje vo vede a technike. Prvotné riešenie býva na viacero ťahov a keď má hráč ambíciu, dodatočne sa snaží použiť čo najmenej objektov. Vľavo sa zobrazuje paar – na koľko ťahov to väčšina hráčov vyriešila.

Ťahaním prsta po obrazovke hráč nakreslí nejaký objekt. Po jeho dokreslení na objekt začne pôsobiť gravitačná sila, objekt začne padať zrýchleným pohybom, kým nenarazí na prekážku a v závislosti od jeho tvaru, tvaru prekážky, miesta nárazu sa potom pohybuje spôsobom zodpovedajúcim fyzikálnym zákonom: zákon odrazu, pružnosť, … Úlohy sú spočiatku jednoduché, postupne sú ťažšie a ťažšie, mnohé z nich som ani ja zatiaľ nevyriešil. Hru som na technickej výchove dal zahrať žiakom ôsmej triedy, veľmi ich zaujala, často našli veľmi rýchlo riešenie a mnohé boli elegantné. V budúcom roku plánujem vyvinúť fyzikálny model, ktorým budeme vedieť simulovať podobné pokusy v Imagine alebo v Pythone a žiaci budú môcť vytvárať vlastné úlohy. Uvidím, či sa mi to vôbec podarí.

Niekoľko z ľahších úloh (v červenej oblasti sa nedá kresliť) :ezgif-com-optimize

hojdackapoharkrabica

hojdacka

Diplomovka

15.11.2020

Obhájil som diplomovku, ani neviem ako. Sám som si ju nenapísal, predsa nie som pako. Študentky a študentíci, načo študujete, v parlamente vedomosti nepotrebujete. Predseda nám vždy ukáže, jak hlasovať treba, sám volič si za to môže, že nemá na chleba. My musíme nosiť rúška, Igor však nemusí, že sme preňho iba svoloč, zverejní statusy, o ponožkách, o [...]

Prechádzka od 1: 00 do 5: 00

14.11.2020

Poďme sa priatelia prechádzať od jednej do piatej poďme to spolu spočítať tej vláde prekliatej. Boli sme sa spolu testovať, postáli si v rade, boli sa spolu nakaziť, nech covid je všade. Poďme si spoločne vypočuť tlačovku Matelka, keď je tam tento nedouk, vypína sa telka. Spoločne sme si to skazili, pravdu má premiér, veď sme ho na jar zvolili, takže je všetko fér.

Plošné testovanie a žonglovanie s číslami (2)

10.11.2020

V predchádzajúcom článku som z matematického pohľadu analyzoval prvé kolo plošného testovania. Po druhom kole k tomu v podstate nemožno nič nové zmysluplného dodať, iba možno konštatovať Pat a Mat (Naď a Matovič) naďalej žonglujú s číslami, ako sa im zachce. Bez ohľadu, aké percento pozitívnych by v druhom kole vyšlo, bol by to dôkaz toho, že plošné testovanie Ag [...]

NR SR, protest

Pred parlamentom sa zišli stovky ľudí. Protestovali proti zásahom do kultúry i životného prostredia

16.04.2024 19:48

Poukázali na to, že vláda má vynakladať maximum úsilia, aby sa kľúčové piliere demokracie mohli rozvíjať slobodne, participatívne a udržateľne.

Izraelskí vojaci / IZ Armáda / Pásmo Gazy / Tank /

Izraelská armáda tvrdí, že zabila veliteľa Hizballáhu

16.04.2024 19:19

Tá uviedla, že jedno z jej lietadiel „zasiahlo a zlikvidovalo“ veliteľa Hizballáhu v oblasti Ain Ebel v Libanone.

munícia, 155

Slovensko sa zbierkou pripojilo k iniciatíve českej vlády na nákup munície pre Ukrajinu

16.04.2024 18:40

Do zbierky sa zapojilo už viac ako dvadsať krajín. Ako pripomenulo občianske združenie Mier Ukrajine, slovenská vláda sa pridať odmietla.

Rusko oteplenie záplavy Orenburg Tomsk rieka

Ruské úrady nariadili evakuáciu záplavami ohrozených lokalít na západe Sibíri

16.04.2024 18:20

Obyvatelia záplavami postihnutých regiónov sa sťažujú na nedostatok pomoci zo strany miestnych i federálnych úradov.

Tibor Menyhért

Tak dlho sa hádali na maličkostiach, až z toho bola veličkosť

Štatistiky blogu

Počet článkov: 160
Celková čítanosť: 475201x
Priemerná čítanosť článkov: 2970x

Autor blogu

Kategórie