Založ si blog

Lea

Lea bola taká malá, až bola nepriehľadnuteľná. Asi aj pre svoj vzrast a okuliare sedela v prvej lavici. Ja v poslednej, tam som mohol nerušene vyrušovať. Prvýkrát sme sa dlhšie rozprávali na našej imatrikulácii. Mal som vyhliadnutú inú obeť, po tú prišiel ktosi skôr, požiadal som o tanec Leu. Neoľutoval som. Tancovala dobre, no hlavne vydržala počúvať moje postpubertálne drísty. Po každej jej reakcii som prestával byť nerozumným pubertiakom a spel som k dospelosti. Zmúdrel som počas troch tanečných kôl, nedospel som doteraz.

Keď sa priblížila desiata, vyhlásila: ”Musím ísť. Sľúbila som rodičom – Do desiatej budem doma. Ponúkol som sa ju odprevadiť. Dovolila mi to po zastávku autobusu a ja (pako) som doň nenastúpil. Vrátiť sa na zábavu bolo trápne, všetci videli, že sme odišli spolu. Ak sa nevrátim budú mi závidieť, ak sa vrátim, výsmech ma neminie. Vybral som sa nočným mestom, Leninkou (pre mňa to zrazu bola Leinka) a možno vtedy sa vo mne zrodil “básnik”.

V pondelok si ma v triede nevšímala. Čím väčšmi som na hodinách šaškoval, tým som jej bol ľahostajnejší. Z poslednej lavice som sa presťahoval rovno za ňu, svoje excesy som zmiernil, dostavovali sa náznaky zápalu učenia. Raz mi požičala zošit z ruštiny a keď som jej ho po víkende vrátil, zabudol som  v ňom báseň:

 

Učím sa z tvojho rukopisu,
mysľou mi rôzne vety kníšu,
o pravde, šťastí osude,
o láske, ktorá Nebude?
To písal Puškin, to zas Gribojedov,
ja píšem o tom, jak som zjedol,
bláznivé huby k tebe lásky,
chcem odkryť našich srdcí masky.
Prepáč mi slová, nehnevaj sa,
povaha tvoja, tvoja krása,
vtedy ma plne opantala,
navôkol bola plná sála.

Báseň bola o veľa dlhšia, viac si nepamätám. Zošit ruštiny mi už nikdy nepožičala. Vrátil som sa do poslednej lavice, ale vyrušovať ma už akosi nebavilo.

Druhá šanca prišla počas lyžiarskeho výcviku. Nechal som sa zaradiť medzi začiatočníkov a niekoľkokrát som sa s ňou zviezol na kotve na Kojšovku.  Ak sa vlek počas jazdy zastavil, iní nadávali, ja som bol šťastný – o to dlhšie sme sa mohli rozprávať, mohol som byť v neintímnom prostredí pri nej tak dlho intímne blízko. Pred koncom lyžiarskeho bol karneval. Ja sultán, v háreme päť spolužiačok, medzi nimi ONA. Všetky na mňa zbožne pozerali, Lea najväčšmi. Nevedel som sa dočkať, kedy zostaneme sami. Nezostali sme. Po karnevale nasledovala diskotéka, keď som na ňu prišiel, s kamarátkou tancovali s dvojicou Poliakov. Tiež mali lyžiarsky. Šiel som sa schladiť do snehu, dosiaľ sa topí. Prvý deň po lyžiarskom som jej podstrčil lístok:

 

Karneval

Jeden deň som sultán bol,
jeden deň som hárem mal,
otrokyňa bola v ňom,
mala tak oddanú tvár.
Ja ostatné som nevidel,
nevidel ich hebkosť tiel,
mňa celkom zmámil úsmev tvoj,
ja veril som, že vyhrám boj,
že predsa pevnosť padne.
V ušiach už mi zaznel tuš,
že nad ženou zvíťazil muž,
tvoj úsmev znel tak vábne.

No padli masky, koniec hry,
zanikli všetky moje sny.
Ja ti dám pokoj, nemorím ťa už.
Pre teba hrajú teraz tuš.

V maturitnom ročníku sme sa konečne zblížili. Celý čas mávala čisté jednotky, no pomáhal som jej s matikou a fyzikou. Na stužkovej sme po rokoch spolu znova tancovali. Predstavila ma rodičom, vytancoval som aj jej mamu. S rodičmi odišla dávno pred koncom zábavy. Uvolnene som sa zabával ďalej. Nenabral som odvahu, ponúknuť sa, nech zostane a ja ju odprevadím.

Zmaturovali sme. Lea všetko za jedna, ja tiež, až na dvojku z matiky – tú som predsa vedel, tak som jej vôbec nevenoval pozornosť. Na vysokú ma prijali bez prijímačok. Mama mi za odmenu kúpila trojtýždňový jazykový kurz ruštiny pri Moskve. Keď som sa vrátil, čakala ma – pohľadnica  z Viedne: Zbohom. Prepáč, už sa nevrátim. Lea. Nechápal som. Pochopil som  po rozhovore s triednou. Leu neprijali na medicínu, hoci skúšky zvládla. Po otcovi mala “zlý kádrový profil” a bol zázrak, že mohla študovať na gymnáziu. Odišli do Spojených štátov, Američanom bola dobrá dosť, vysnívanú medicínu vyštudovala.

 

Už ako prvák, gymnazista,
skúšal som získať slovami,
čo iní brali rukami.
Len vo sne som sa s tebou stískal,
ukradol si ťa veršami.
Stužková, naše prvé bozky,
jediná z tvojich pohľadníc.
Píšeš mi z Viedne “Bol si božský”,
Prepáč. Už nevrátim sa. Mám zhola nič.
Naivných básni útle trosky.

Diplomovka

15.11.2020

Obhájil som diplomovku, ani neviem ako. Sám som si ju nenapísal, predsa nie som pako. Študentky a študentíci, načo študujete, v parlamente vedomosti nepotrebujete. Predseda nám vždy ukáže, jak hlasovať treba, sám volič si za to môže, že nemá na chleba. My musíme nosiť rúška, Igor však nemusí, že sme preňho iba svoloč, zverejní statusy, o ponožkách, o [...]

Prechádzka od 1: 00 do 5: 00

14.11.2020

Poďme sa priatelia prechádzať od jednej do piatej poďme to spolu spočítať tej vláde prekliatej. Boli sme sa spolu testovať, postáli si v rade, boli sa spolu nakaziť, nech covid je všade. Poďme si spoločne vypočuť tlačovku Matelka, keď je tam tento nedouk, vypína sa telka. Spoločne sme si to skazili, pravdu má premiér, veď sme ho na jar zvolili, takže je všetko fér.

Plošné testovanie a žonglovanie s číslami (2)

10.11.2020

V predchádzajúcom článku som z matematického pohľadu analyzoval prvé kolo plošného testovania. Po druhom kole k tomu v podstate nemožno nič nové zmysluplného dodať, iba možno konštatovať Pat a Mat (Naď a Matovič) naďalej žonglujú s číslami, ako sa im zachce. Bez ohľadu, aké percento pozitívnych by v druhom kole vyšlo, bol by to dôkaz toho, že plošné testovanie Ag [...]

súdne pojednávanie, Mikuláš Černák

Boss bossov pred súdom, aj keď o to nežiadal. Dostane sa Mikuláš Černák na slobodu? Dôkazy stále pribúdajú

25.04.2024 08:00, aktualizované: 08:19

Kedy sa dozvieme verdikt, zatiaľ nie je známe. V prípade ešte stále pribúdajú návrhy na doplnenie dokazovania a procesné strany ich môžu podať aj počas pojednávania.

vojna na Ukrajine, Charkov

Poľsko chce poslať Ukrajincov domov bojovať. Podľa ministra sú Poliaci pobúrení, keď vidia mladých z Ukrajiny vysedávať v ich kaviarňach

25.04.2024 06:24

Poľsko je pripravené pomôcť Ukrajine pri návrate mužov vo vojenskom veku, uviedol poľský minister obrany.

SR ÚV MZ Fico Dolinková rokovanie kontrola TK BAX

Kontrolóri o stave zdravotníctva: Štát na jeho riadenie rezignoval, dôsledky pre pacientov sú alarmujúce

25.04.2024 06:05

Nemáme prehľad o financiách, nemodernizujeme a najakútnejším problémom je chýbajúci lekársky a ošetrovateľský personál.

vojna na Ukrajine, Bachmut

ONLINE: Pistorius: Rusi už vyrábajú viac zbraní, než potrebujú proti Ukrajine

25.04.2024 06:00, aktualizované: 08:13

Veľká časť toho, čo sa vyrobí v ruských vojenských závodoch, nemieri na front na Ukrajine, ale končí v skladoch, tvrdí nemecký minister obrany Boris Pistorius.

Tibor Menyhért

Tak dlho sa hádali na maličkostiach, až z toho bola veličkosť

Štatistiky blogu

Počet článkov: 160
Celková čítanosť: 476077x
Priemerná čítanosť článkov: 2975x

Autor blogu

Kategórie